Mogłoby się wydawać, że zakup roweru to bułka z masłem. Rynek jednak bardzo sprawnie odpowiada na potrzeby wszystkich rowerzystów lub amatorów, którzy pragną rozpocząć swoją przygodę na dwóch kółkach. Setki producentów oferuje ogromny wachlarz przeróżnych rodzajów rowerów, marek oraz funkcjonalności. Mało kto wie w jaki sposób dokonać wyboru, choć można nauczyć się podstawowego rozeznania i cieszyć się minimalną wiedzą, która pomoże wybrać model idealny. W dzisiejszym artykule skupimy się na różnicach pomiędzy rowerami oraz sprawdzimy ich konkretne przeznaczenie.
- Najbardziej znany – góral to rower dedykowany miłośnikom bezdroży. Mowa o przeznaczeniu leśnym, a nie asfaltowym. Te rowery wyposażone są w widoczne bieżniki oraz jeden lub dwa amortyzatory. Pomimo swojego zastosowania, odnajdują swoją funkcjonalność także w mieście. Można powiedzieć, że są dość uniwersalnym rozwiązaniem, a do tego – o wysokiej jakości i wytrzymałości. Rowery górskie dzielą się na bardzo różne grupy, które mogą wprowadzić w zakłopotanie niejednego zainteresowanego. Dla amatorów poleca się zakup roweru ATB, który charakteryzują się dość niską ceną, a jego użytek dedykuje się codziennym, rowerowym przygodom. XC to nieco bardziej profesjonalna grupa, przybliżona do rowerów ATB, z tą różnicą, że są one lżejsze, ale i droższe. Można się na nich ścigać i pokonywać nierówne tereny. DH to rowery dla profesjonalistów, które jak sama nazwa wskazuje (Down Hill) nadają się do zjeżdzania ze stromych gór. Ich główną cechą są wbudowane dwa, silne amortyzatory. FR (Free Ride) to z kolei odpowiednik DH, z tą różnicą, że dedykowane są wjeżdzaniu pod wzniesienia;
- Kolejnym rodzajem rowerów są tzw. szosówki.
Sprzęt dedykowany do jeżdżenia po twardym asfalcie. Dzięki swojej aerodynamicznej budowie, wąskim i dużym kołom – umożliwia bardzo lekkie prowadzenie i satysfakcję z jazdy. Rowery szosowe dzielą się na trzy podkategorie. Pierwszą z nich jest tzw. jazda na czas, czyli sprzęt dedykowany pokonywaniu odcinków w określonych przedziałach czasowych. Drugi to rower przełajowy, którym pokonuje się nieco bardziej wymagające tereny. Ma on nieco większe bieżniki i grubsze opony. Ostatnia kategoria – rower torowy, nadaje się do pokonywania zamkniętych, wytyczonych odcinków. Co ciekawe – nie ma hamulców ani przerzutek;
- Rower miejski to model, który przeżywa obecnie swoją drugą młodość. Wszystko z powodu zastosowania w terenie miejskim. Moda na ekologiczny styl życia jest tutaj znacznym czynnikiem wywołującym jego popularność. Rowery te charakteryzują się wysoką ramą, która umożliwia wygodną pozycję w prowadzeniu. W rowerach miejskich znajdziemy przeróżne dodatki typu: wiklinowy koszyk, błotniki, stopka i specjalne oświetlenie;
- Ostatnia, ważna kategoria rowerów to rower trekkingowy. Jest to propozycja dla tych, którzy nie mogą zdecydować się na jednego rodzaju nawierzchnię. Nadaje się do pokonywania nierównych terenów, ale i wygładzonych szos. Rowery trekkingowe są dedykowane długim wycieczkom. Ich budowa pozwala na osiągnięcie wygodnej pozycji przez rowerzyste, dzięki czemu podróżowanie na nim jest komfortowe. Wśród rowerów trekkingowych wyróżnia się także specjalne modele, służące do długich wypraw.
.